METAMORFOZA STARYCH MEBLI

czwartek, 26 stycznia 2017 | 2 komentarze
JAK ODNOWIĆ STARE MEBLE POKRYTE OKLEINĄ?


Czym malować stare meble?
Jakie wybrać farby do malowania drewna? 
Czym malować meble z okleiny?
Jak odnowić stare meble pokryte okleiną?
Jak poznać meble, że są pokryte okleiną?
Jak odróżnić fornir od laminatu? 
Jaki wałek wybrać do malowania mebli?
Czy każde meble można pomalować?
.....i jeszcze więcej pytań zadawałam sobie i wpisywałam w wyszukiwarkę google, by dowiedzieć się czy mogę odnowić swoje stare meble? 

szafeczka przed i po malowaniu

 ***
Na odnowienie mebli, zdecydowałam się ponieważ, nie chciałam zmieniać ich na nowe ze względu na  ich dobry stan i wygląd. Chciałam tchnąć w pokój nowe życie i zmienić w nim dekoracje.
Ze względu, że obecnie w moich upodobaniach króluje kolor szary, postanowiłam przemalować szafki na ten kolor. Chciałam wybrać kolor bardziej mocniejszy wpadający w grafit, jednak nie miałam wielkiego wyboru w odcieniach szarości, gdyż na półkach sklepowych, były zaledwie dwa lub trzy odcienie. 
Do pomalowania miałam dwie szafki. Jedna bardzo prosta, a druga wymyślna i zawierająca dużo półek, skosów i powierzchni trudno dostępnej. Do całej realizacji mojego pomysłu poświeciłam dużo czasu, aby przygotować się teoretycznie. Zadzwoniłam do brata, który był tapicerem udzielił mi kilku cennych rad. Wahałam się także z czego wykonane są szafki, więc wysłałam zdjęcie do Martynki (która wszystko wie), odpisała Sylwuś OKLEINA :) więc wiedziałam czego szukać. W markecie budowlanym trafił mi się super Pan, który tak naprawdę powiedział co kupić i jak przygotować szafki do malowania, jego pomoc była bezcenna:)


Meble przed malowaniem





1. Przygotowanie mebli
To najważniejszy punkt w cały malowaniu mebli, czyli PRZYGOTOWANIE
Od czego zacząć: 
- odkręcić wszystkie uchwytu i wyjąć półeczki z szafek,
- meble dokładnie umyć zwykłym płynem do naczyń,
- całą powierzchnię dokładnie ścierać papierem ściernym o grubości od  180 do 240, jest to bardzo ważne, żeby powierzchnia nie była śliska i farba dobrze pokryła mebel,
- odkurzyć meble i jeszcze raz dokładnie umyć wodą z płynem,
- przetrzeć acetonem i poczekać, aż wyschnie.


 2. Malowanie 

Dla mnie najfajniejszy etap, gdyż po pierwszym przeciągnięciu wałka widziałam już w głowie cały efekt :) super jest nadawać nowe życie mebelkom.

FARBA: Decoral Szybko schnąca emalia akrylowa do drewna i metalu, matowa
KOLOR: Mocno szary
WAŁEK: Gąbkowy lub welurowy ( dwa rozmiary mały i większy)
PĘDZEL: przydatny do zakamarków
GRUNT DO DREWNA: osobiście nie użyłam gruntu do drewna, chociaż później żałowałam, więc polecam użycie takiego produktu, który zwiększy przyczepność farby i ułatwi malowanie np. z ciemnego koloru na jasny.

Na temat farb naczytałam się tyle,że naprawdę miałam kłopot z wyborem. W końcowej fazie szukania  postawiłam na Decoral, puszka 0,5 litra koszt ok 26 zł super cena!.
Farba bardzo wydajna! Jedna puszka starczyła mi na dwie szafki. (Kupiłam jeszcze jeden jaśniejszy kolor z Lux Decor, ale użyłam go tylko na dole szafki i na listewce przy półeczkach.)
Jeżeli malować to tylko wałkiem gąbkowym lub welurowym specjalny do farb akrylowych - 
ja użyłam tego pierwszego.
Myślę, że dwie warstwy farby wystarczą. Pierwszą warstwę nakładamy nie poprawiając jej szczególnie i nie martwiąc się, że źle pokryła mebel, druga warstwa wyrówna wszystkie niedociągnięcia. Mebelki niech pozostaną nieużywane przez ok 4-7 dni, farba utwardzi się w tym czasie.


Efekt końcowy 





Koszty:
farba - 26 zł
wałek mniejszy - 4 zł
wałek większy - 6 zł
pędzelek - 5 zł
korytko do farby - 5zł
papier ścierny 3 szt grubość 180 - 10 zł
papier ścierny 3 szt grubość 240 - 10 zł
aceton - 8 zł
praca - bezcenna :) 


Czy każde meble można odnowić/przerobić/pomalować?
Oczywiście! potrzeba tylko trzech rzeczy :
Pomysł 
 Sposób 
Motywacja



Sylwia :)

2 komentarze

  1. Uwielbiam takie przemiany. Meble wyglądają bardzo ładnie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję ������mnie również zachwycił efekt końcowy ��

    OdpowiedzUsuń

SZABLON BY: PANNA VEJJS.